Var så god och sitt

 Vi ska göra en liten avstickare till Gubbängen, men först:


Nu minns jag inte längre hur det här AI-projektet ens började. Det var nån snubbe på Twix (X) som gjorde en kul grej om Chang Frick, tror jag. Sådant skoj kan sätta avsevärda griller också i huvudet på mig.  Och eftersom jag är en inbiten Hatare av "allt jävla svenskt!", så hittade jag också min nisch ganska fort. Nu ser jag fram emot att över tid bli snäppet bättre på det här, en video i taget.

Vi pratade en del tidigare, maken och jag, om AI och konsten (emedan han målar en del i olja). Men, som jag ser det så är det tvärt omöjligt att återproducera i alla fall det han gör, på artificiell väg. Det blir kanske den digitala världen som översköljs av massproducerade och ofta mycket vackra bilder. Ett riktigt lyft faktiskt (man kanske slipper fler moraliserande citat och korkade memes). Men så fort man tittar lite närmare på t.ex. en printad AI-bild så saknas ju precis allt, framför allt lager av färg, övermålningar och andra medium som kan analyseras kemiskt.

 Idag utesluter jag därför möjligheten att AI-producerad konst skulle kunna ersätta "riktiga" målningar, däremot är fotografiet, musik och andra ljud-återgivningar samt det skrivna ordet, i en mer angelägen farozon.

Och remember: Idle hands are the Devils playthings..😄

 



 


Populära inlägg i den här bloggen